کمیته ی عصر جدید در مراقبت از دیابت یک گزارش جدید را منتشر نمود

5 ژوئن 2020 - امروز گزارش جدیدی با هدایت کارشناسان برای کمک به تشریح چالش ها و نابرابری های کلیدی در مراقبت از دیابت نوع 2 (T2DM) و عوارض کلیوی و قلبی عروقی مرتبط با آن ، ارائه شده است که برخی از اقدامات لازم برای تلاش و رفع این شکاف ها را برای 53 میلیون اروپایی که با   دیابت نوع 2  زندگی می کنند، برجسته کرد.

کمیته ی عصر جدید در مراقبت از دیابت، با ابتکار عملی برای آگاهی از این بیماری توسط یک کمیته ی راهبری چند رشته ای در زمینه دیابت، نفرولوژی و متخصصان مراقبت های اولیه در اروپا که بودجه آن توسط Mundipharma International Limited تأمین می شود، راه اندازی شده است. در این گزارش که توسط کمیته ی راهبری تالیف و منتشر گردید، پنج حوزه اصلی در مدیریت T2DM ، بیماری مزمن کلیوی (CKD)  و بیماری های قلبی و عروقی (CVD) بررسی شده است:

         آموزش متخصصان و بیماران در زمینه بهداشت و درمان بیماری مزمن کلیوی و علائم آن

         آزمایش مؤثر و تفسیر شاخص های بالینی  بیماری مزمن کلیوی

         درک بیشتری از مدل مدیریت بالینی در میان پرسنل مراقبتهای بهداشتی

         استفاده از تصمیم گیری مشترک برای ایجاد یک برنامه ی مراقبتی مناسب برای مبتلایان به دیابت نوع 2

         نظارت و بررسی منظم شاخص های کلیدی عملکرد  / (KPI)نتایج درمانی

پروفسور دیوید ویلر، رئیس کمیته ی راهبری عصر جدید مراقبت از دیابت و متخصص کلیه در کالج دانشگاه لندن، گفت: عوارض دیابت نوع 2 ، مانند بیماری مزمن کلیوی و بیماریهای قلبی عروقی، بار سنگینی را بر بیماران و سیستم های مراقبت های بهداشتی وارد می کند و با افزایش شیوع این بیماری، پیش بینی می شود وضعیت بدتر گردد. این دو عارضه به طور مستقیم با هم در ارتباط هستند، بنابراین پزشکان ممکن است با درمان و کند کردن پیشرفت بیماری مزمن کلیوی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را که دلیل اصلی مرگ در این بیماران است، کاهش دهند. این گزارش نشان می دهد چقدر حیاتی که پزشکان هر چه زودتر از ابتلای بیماران دیابتی به بیماری مزمن کلیوی مطلع شده و با معالجه مناسب و معاینات منظم نتایج درمانی بیماران را بررسی و بهبود بخشند، تا از بروز عوارض جدی جلوگیری کنند.

کمیته ی راهبری، همچنین در مورد مدیریت دیابت نوع 2 و عوارض آن با توجه به شرایط فعلی همه گیریCOVID-19 ، بحث کرده و توافق کردند که غربالگری سالانه CKD باید همچنان ادامه داشته باشد، ضمن اینکه از افراد مبتلا به T2DM نیز، با رعایت دستورالعملهای محافظتی مربوطه و استفاده از پزشکی از راه دور در صورت لزوم، حمایت و محافظت گردد.

در حال حاضر تقریباً 59 میلیون نفر در اروپا با دیابت زندگی می کنند، که قرار است تا سال 2045 به 67 میلیون نفر برسد. اگر این بیماری درمان نشود ، بیماران در معرض خطر عوارض جدی سلامتی مانند بیماری کلیوی و بیماری های قلبی و عروقی قرار می گیرند که دو مورد از علل شایع مرگ در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، می باشند. تخمین زده می شود که بیش از 40٪ از مبتلایان به T2DM دچار CKD ، و تقریباً یک سوم به CVD مبتلا گردند.

به عنوان بخشی از ابتکار عمل Ara New in Diabetes Care ، شرکت ماندیفارما یک نظرسنجی عمومی از 9،143 بزرگسال در هشت کشور در سراسر اروپا انجام داد که پرده از شکافهای بسیاری در آگاهی در مورد دیابت نوع 2 و ارتباط آن با سایر عوارض سیستمیک مانند CKD و CVD برداشت. تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی (42 درصد مساوی با نفر 3840) از این امر آگاه نبودند که دو نوع اصلی برای دیابت (نوع اول و نوع 2) وجود دارد و تقریباً همه ی پاسخ دهندگان ( 94 درصد مساوی با 8.594 نفر) از این امر آگاه نبودند که 9 نفر از هر 10 فرد مبتلا به دیابت به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. وقتی از آنها در مورد مهمترین عوارض دیابت نوع 2 سوال شد، تنها یک سوم (32 درصد مساوی با 2926 نفر) از پاسخ دهندگان CKD را انتخاب کردند و کمتر از نیمی (46 درصد ، مساوی با 4206نفر) CVD را انتخاب کردند، با وجود این که، این دو بیماری علل اصلی مرگ و میر در این جمعیت از بیماران هستند.

شرکت کنندگان همچنین در مورد علائم بیماری CKD مطمئن نبودند، تنها 7٪ (640 نفر) به درستی تشخیص دادند که CKD در مراحل اولیه، معمولاً هیچ علامتی وجود ندارد، و این امر انجام غربالگری روتین برای تشخیص را قبل از بروز علایم، ضروری می کند. در رابطه با درمان CKD ، تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان ( 43 درصد، مساوی با 399 نفر ) از این واقعیت آگاه نبودند که اگرچه بیماری مزمن کلیوی غیرقابل درمان است، اما با درمان مناسب و با کنترل فشار خون و قند خون می توان وضعیت بیماری را کنترل کرد. تأثیر بیماری مزمن کلیوی بر سلامت دست کم گرفته شد و تنها 29 درصد از افراد (651 نفر) تصور می کردند که این بیماری تاثیر عمده ای بر سلامت ذهنی افراد دارد و کمتر از نیمی از افراد (47، درصد مساوی با 2929 نفر) معتقد بودند که این بیماری تأثیر عمده ای بر کیفیت زندگی دارد.

دکتر Lima ، رهبر امور پزشکی Mundipharma در اروپا، گفت: یافته های این گزارش توسط متخصصان خبره ، علاوه بر نتایج اخیر این نظرسنجی، تأکید می کند که در بخش مراقبت های بهداشتی و همچنین در بین عموم مردم، "کلیه ها" هنگام صحبت از دیابت نوع 2 در صدر عوارض قرار ندارند. این گزارش با هدف ارائه ی یک برنامه ی مراقبت بهداشتی اولیه و ثانویه برای پیشگیری، نظارت و معالجه ی بیماری مزمن کلیوی در دیابت نوع 2 ، منتشر گردید.

گزارش مذکور را می توانید از آدرس زیر دانلود کنید:

https://www.dcvd.org/tl_files/download/Bilder/A%20New%20Era%20in%20Diabetes%20Care%20Report.pdf

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200605/A-New-Era-in-Diabetes-Care-Launch-of-new-report.aspx